ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός: Ταυτότητα και ετερότητα στη λογοτεχνία
Επιστημονικός υπεύθυνος: Ευριπίδης Γαραντούδης
Συντονίστρια έργου: Μαρία Νικολοπούλου
Ερευνήτρια: Δώρα Μέντη
Διάρκεια προγράμματος: Νοέμβριος 2021-Οκτώβριος 2023
Χρηματοδότηση: Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (3η Προκήρυξη Δράσης «Επιστήμη και Κοινωνία» - «Κόμβοι Έρευνας, Καινοτομίας και Διάχυσης». Θεματική 1: Κόμβοι Έρευνας & Καινοτομίας στην Εκπαίδευση)
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός Κόμβου συνεργασίας φιλόλογων ερευνητών και εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο τη διαμόρφωση ενός δικτύου κειμένων (λογοτεχνικά, πολιτισμικά, χρηστικά, πολυμορφικά), το οποίο θα διευκολύνει τη διερεύνηση των εννοιών της ταυτότητας και της ετερότητας στις ποικίλες εκφάνσεις τους και στη διαχρονία τους.
Το δίκτυο κειμένων θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με σχολικές μονάδες, προκειμένου να καλυφθούν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες κάθε σχολείου. Στη συνέχεια τα κείμενα θα δοκιμαστούν στις σχολικές τάξεις και ο Κόμβος θα εμπλουτιστεί με σχετικές διδακτικές προτάσεις από εκπαιδευτικούς.
Το υλικό θα ενταχθεί σε βάση δεδομένων και θα αναρτηθεί στον ιστότοπο του Εργαστηρίου Νεοελληνικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α. ως ανοικτό μαθησιακό περιεχόμενο, προκειμένου να αξιοποιείται ελεύθερα από καθηγητές και μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στην κατανόηση και στην αποδοχή των εννοιών της ταυτότητας και της ετερότητας μέσα από ερευνητική προσέγγιση και την ανακαλυπτική μάθηση.
Οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ξεκινώντας από τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών που συνδέονται με την ετερότητα. Στη συνέχεια θα σχεδιάσουν και θα υλοποιήσουν εκπαιδευτικά σενάρια βασισμένα στο δίκτυο κειμένων. Τα αποτελέσματα της συνεργασίας θα διαχυθούν μέσω επιμορφωτικών ημερίδων και μαθητικού συνεδρίου.
Ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών αναγκών (ενεργός σύνδεσμος)
https://forms.gle/RQARKr9skP1jpv4g6
Το ερωτηματολόγιο, ως πρώτο βήμα για την υλοποίηση του προγράμματος, έχει στόχο τη διερεύνηση εκπαιδευτικών αναγκών όσον αφορά τις αναπαραστάσεις της ετερότητας στο μάθημα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται σε φιλολόγους που υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις μορφές ετερότητας που θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται, κατά τη γνώμη τους, στο σχετικό εκπαιδευτικό υλικό, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται και να καλύπτει τις σημερινές ανάγκες.
Το ερωτηματολόγιο συμπληρώνεται ανώνυμα. Τα στοιχεία του θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη διαμόρφωση εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, με σκοπό την ευρύτερη ανταπόκριση στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας.