«Η νεοελληνική λογοτεχνία σήμερα: κοινωνία και εκπαίδευση» (28/11-30/11/2013)
Η θεματική του επιστημονικού συνεδρίου «Η νεοελληνική λογοτεχνία σήμερα: κοινωνία και εκπαίδευση», που οργάνωσε ο Τομέας Νεοελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (28/11-30/11/2013), με την τεχνική και οικονομική υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων και των Εκδόσεων Gutenberg αντίστοιχα, είναι συντονισμένη με τη σύγχρονη έρευνα και τις συναφείς μ’ αυτήν ερμηνευτικές προσεγγίσεις για τους όρους και τις συνθήκες διδασκαλίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας, θεωρημένης στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο εννόησης και λειτουργίας της.
Στο συνέδριο συμμετείχαν διδάσκοντες σε πανεπιστήμια της Ελλάδας (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης· Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης· Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών· Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων· Πανεπιστήμιο Κρήτης· Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), όπως και σε πανεπιστήμια του Βελγίου (Πανεπιστήμιο Γάνδης), της Γερμανίας (Freie Universität-Βερολίνο· Πανεπιστήμιο Αμβούργου), των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ) και της Κύπρου (Πανεπιστήμιο Κύπρου· Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου· Πανεπιστήμιο Frederick-Λευκωσία), διδάσκοντες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σχολικοί σύμβουλοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ερευνητές (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Ελλάδας· Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου· τριτοβάθμια εκπαίδευση-Τουρκία), ποιητές, πεζογράφοι, δοκιμιογράφοι και κριτικοί της λογοτεχνίας.
Οι είκοσι ανακοινώσεις στο συνέδριο, κατανεμημένες σε έξι συνεδρίες, οι δεκατρείς εισηγήσεις σε δύο ειδικές συνεδρίες (μία με θέμα: «Αξίζει να μιλούμε και να γράφουμε για τη λογοτεχνία σήμερα;», και μία με θέμα: «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση») και βέβαια η συζήτηση με αφορμή τις απόψεις που εκφράστηκαν, και την τεκμηρίωσή τους, ανέδειξαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες όψεις του σύνθετου ζητήματος της διδασκαλίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας όχι μόνον στη νεοελληνική δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Κύπρου, του Βελγίου, της Γερμανίας και της Τουρκίας, και έδωσαν το περιθώριο να αναπτυχθεί γόνιμος προβληματισμός για τη λογοτεχνία ως σύγχρονο κοινωνικό αγαθό.
Στην παρούσα ηλεκτρονική έκδοση των Πρακτικών του συνεδρίου συμπεριλαμβάνονται τελικά δέκα τέσσερις ανακοινώσεις και δύο εισηγήσεις από τη δεύτερη ειδική συνεδρία για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση.